سرخط خبرها

تاثیر مثبت کرونا بر تغذیه سالم کودکان

  • کد خبر: ۸۳۲۴۸
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
تاثیر مثبت کرونا بر تغذیه سالم کودکان
رئیس بنیاد سلامت کودکان از اینکه هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها غذای بهتر و سالم‌تری در مقایسه با قبل از محدودیت‌ها (کرونایی) می‌خورند، ابراز خوشحالی می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، جدا از نگرانی فراگیری بیماری کرونا، از برخی آثار مثبت این بیماری نمی‌توان چشم پوشید! تحصیل در خانه، محدودیت‌های ارتباطی و زمان بیشتر با هم بودن و از همه مهم‌تر وعده‌های غذایی سالم که با مواد تازه پخت می‌شود مسائلی است که سلامت اعضای خانواده را تضمین می‌کند. پروفسور برتولد کولتزکو، رئیس بنیاد سلامت کودکان، امیدوار است بعد از پایان بیماری کرونا این تغییرات مثبت ادامه یابد.

چاقی کودکان در محدودیت‌های کرونایی

اطلاعات حاصل از نظرسنجی فعلی سلامت کودکان و نوجوانان در آلمان، رشد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد: ۱۵.۴ درصد از کودکان و نوجوانان بین ۳ تا ۱۷ سال دارای اضافه‌وزن هستند و ۵.۹ درصد از چاقی رنج می‌برند. بنیاد سلامت کودکان در بیانیه‌ای گزارش می‌دهد علاوه بر ورزش نکردن، عادت‌های غذایی ناسالم نقش محوری را ایفا می‌کند.

غذای آماده سریع بین کودکان و نوجوانان بسیار محبوب است. با این حال، بیشتر محصولات فست‌فودی دارای چربی زیاد، کربوهیدرات‌های فراوری‌شده، نمک زیاد و قند‌های پنهان هستند و با نوشیدنی‌های حاوی قند مصرف می‌شوند که خطر چاقی را بیشتر می‌کند.

به گفته پروفسور برتولد کولتزکو، متاسفانه در دوران کنونی غذا‌های خانگی کمتر از گذشته سرو می‌شوند. فقط ۶۸ درصد از خانواده‌های چندنفره با کودکان تقریبا هرروز غذا می‌پزند و از هر ۳ نفر، فقط یک تا ۴ بار در هفته غذا‌های خانگی می‌خورند. در عوض، غذا‌های آماده، کنسروی، فست‌فود‌ها و سایر وعده‌های غذایی تولیدشده توسط صنایع غذایی استفاده می‌شود که پیامد‌های مضری برای تأمین مواد مغذی مهم و ارتقادهنده سلامت کودکان و نوجوانان دارد.

همه‌گیری کرونا زندگی همه را تغییر داده و احتمالا روند غذا‌های آماده را در بسیاری از خانواده‌ها تشدید کرده است. در واقع، این خطر با استفاده زیاد از رسانه‌ها در روز‌های کرونایی افزایش می‌یابد، به‌ویژه در زمان تماشای تلویزیون. این خطر بزرگ وجود دارد که کودکان (و بزرگ‌سالان) مقدار زیادی کالری را به صورت کنترل‌نشده با استفاده از نوشیدنی‌های حاوی کالری و شیرینی و آجیل مصرف کنند.

فرصتی برای محبت و زندگی خانوادگی

بنیاد سلامت کودکان تأکید می‌کند که با هم غذا خوردن بسیار بیشتر از خوردن غذا مهم است بلکه این‌گونه، غذای روح هم تأمین می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وظایف وعده‌های غذایی خانواده صحبت کردن با یکدیگر است. اگر بدون تلویزیون روشن با هم غذا می‌خورید، از یکدیگر یاد می‌گیرید. شما می‌توانید به کودکان توجه کنید و در واقع زندگی خانوادگی را تجربه می‌کنید.

کودکان و نوجوانان این فرصت را دارند که با بیان افکار و تجربیات خود و دریافت بازخورد مثبت، تقویت شوند و راهنمایی بگیرند.

پروفسور کولتزکو ابراز خوشحالی می‌کند که هم‌اکنون بسیاری از خانواده‌ها در واقع غذای بهتر و سالم‌تری در مقایسه با قبل از محدودیت‌ها (کرونایی) می‌خورند و از مزایای فعالیت‌ها و بحث‌های مشترک نیز سود می‌برند.

چند توصیه

- برای ایجاد تغییر پایدار در رفتار خوردن برای کودکان، برنامه‌های مبتنی بر دانش، آموزش و ارتباطات ضروری است.
- دست‌کم یک ساعت در روز تحرک داشته باشید.
- بیشتر میوه و سبزیجات تازه بخورید.
-نوشیدنی‌های بدون کالری و بدون شیرینی بیشتر مصرف کنید.
- غذای سالم میل کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->